Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Pregnancy tickers

torsdag 8 november 2012

Det här med skuldkänslor

Jag blir så otroligt frustrerad. Läste en blogg vars inlägg handlade om att hon skulle vara glad för barnet och känna lycka trots att barnet skrek och det var långa vaknätter (så länge barnet inte hade kolik).
Det inlägget har fått rätt många kommentarer och en som kommenterat menade på att det handlade om ens egen inställning om man kände att småbarnsperioden var jobbig. Och att hon minsann alltid känt lycka och rosaglimmrande tankar om sina två barn.
Det är ju jättebra för henne. Helt ärligt så tycker jag det.

Jag kan ju säga att jag inte endast känner rosaglimmrande känslor. Det är tufft med småbarn.
Och då menar jag inte nätterna. Ellie sover rätt bra och somnar om lätt. Så även om jag är trött så är jag piggare än vad jag väntat mig att vara.
Det jobbiga med föräldraskapet för min del är känslan av otillräcklighet. Och att man faktiskt inte vet allt.
Är hon hungrig, har hon ont, ska jag massera magen, ska jag väcka henne ska jag...ska jag..ska jag...

När jag tittar på Ellie och säger hej så ler hon som sagt inte som andra barn utan hon börjar oftast att gråta.
Det är inte så jättekul och man tvivlar på att hon verkligen tycker om en (nu log hon idag så jag hoppas på ändring på detta =).

Jag fick min mens i måndags. Eftersom att jag inte ammar bestämde den sig för att komma redan nu. Och jag kan väl säga att det finns nog ett skäl till varför man inte får mens när man ammar. Det är inte kul med pms och en liten bebis. Lägg till då att du inte haft mens på 10månader...

Även om jag känt "nä, det var inte så kul med barn som jag trodde" korta stunder så känner jag såklart mer lycka och tacksamhet för att hon finns i våra liv. De negativa känslorna har man som sagt bara korta stunder, men skuldkänslorna för att man känt så sitter kvar längre.
Hur kan jag tänka så om henne. Hon är ju vår lilla ängel. Hon är ju det finaste vi har...
Och att få läsa att det handlar om ens inställning gör ju bara att de här skuldkänslorna växer till ett berg av skuld som ger en ont i hjärtat på riktigt.

Samtidigt så känner jag att man måste tillåta sig att känna negativa känslor.
Vissa mår ju dåligt i sin graviditet och gnäller i tid och otid om allt som man själv tagit emot med öppna armar. Innebär det att de har en dålig inställning till sitt barn i magen? Innebär det att de kommer att bli sämre mammor? Självklart inte! Det handlar om hur mycket man faktiskt klarar fysiskt och psykiskt.
Jag är imponerad över de som klarar av att vara ensamstående. För bollandet om vad man kan göra och vad bebisen vill ha är värt all guld i världen.

Ellie är ju förstoppad. Jag har testat allt. Pysventil för att stimulera bajsreflexer, mer vatten i ersättningen, massera magen (masserade så mycket att naveln vart utstående..hej skuldkänslor), cykla med benen, dra upp benen till bröstkorgen på henne, svindyr ersättning från apoteket, byta ersättning från baby semp till nan, byta ut 2mål till baby semp bifidus, byta ersättning från nan till nan pro 1, semperdroppar, miniformdroppar och slutligen får hon nu laktulos.
Så hon får nu - nan pro 1, tetra nan på nätterna, semperdroppar, miniformdroppar och laktulos.
Tänk er då en galet hungrig bebis.

Jag aktiverar henne i babygymmet, i hennes babysitter och går runt med henne på armen i lägenheten all hennes vakna tid för att hon kräver stimulans (hon nöjer sig inte med att sitta och titta på mig inte..).
Jag springer till köket så fort hon blir hungrig för att blanda ihop den där himlans ersättningen. Jag har pumpat brösten så mycket det går i 2 månader i hopp för att få igång bröstmjölkproduktionen för att hon ska få laxerande bröstmjölk.
Jag vaggar henne i oändlighet när hon är övertrött och inte kommer till ro för att somna.

Jag vet inte vad jag mer kan göra och endå känns det otillräckligt då hon ofta är missnöjd. Det gör att jag känner att jag gör något fel och att hon inte är nöjd med mej som mamma korta stunder.
I mitt huvud är det inte konstigt - samtidigt som jag klankar ner på mig otroligt mycket för att jag känner så. Jag har ju längtat så efter henne...

Oavsett vad så är jag en bra mamma - även om jag inte får henne nöjd och glad hela dagarna.
Det kräver mycket för mig för att jag ska acceptera det. Och jag må vara känslig just nu (hej mensen och skuldkänslorna) men det blir inte lättare för mig att övertyga mig att jag är en bra mamma när en på internet säger att det handlar om ens inställning om man känner att småbarnsperioden är jobbig.

Fy vad arg, ledsen och blä-ig jag känner mig. Som sagt, mensen gör nog mycket till. Imorrn kanske det inte tar alls på mig lika mycket som nu...


8 kommentarer:

  1. Vilket otroligt bra och ärligt inlägg. Precis som du skriver är det ju ingen dans på rosor alla dagar, men glöm inte att du är den bästa mamman för ditt barn. Det finns ingen bättre.

    Den där brickan har en vän till mig gjort. Hon gör inga såna på beställning egentligen, men var snäll och gjorde den för min skull. Jag är så tacksam. Däremot vet att det finns bokstavsstansar på Clas Ohlson (där har hon köpt dem) så om man gillar att pyssla går det rätt fort att göra en sån =). Men man ska ju ha tid oxå.
    Ha en fin dag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för de fina orden. Blev bara så less när nån ska komma å trycka ner andra sådär.

      Åh vad synd. Kanske får sätta mig å pyssla lite då ;)
      Kram

      Radera
  2. Du är bästa mamman för Ellie! Jag tror att hittar man en mamma som INTE har dåligt samvete, skuldkänslor och känner sig otillräcklig så tror jag det är nåt fel på den mamman...
    Alla vill ju sitt barns bästa!!
    Sen kan man ju inte göra mer än vad man orkar.
    Jag har också samma känslor. Händer att jag tänker "nej, f-n, måste han vakna NU" och när han är ledsen och inget man gör hjälper (nymatad, rapad, nybytt, prata, sjunga, bära) så känner man sig inte direkt som världens bästa mamma...
    Eller som för några dagar sen när vi hade en jobbig dag här hemma. När pappan kom hem tog han E och E blev glad och nöjd. Jag skulle ta honom en liten stund och han börjar gråtskrika så fort han ser mig. Då känner man sig inte heller på topp. Dagen efter var mkt bättre tack o lov ;-)

    Men just det där när man i princip slår knut på sig själv men ändå inte får till det är jobbigt. Man känner sig sååå otillräcklig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det att det går upp å ner. Det kan gå på en sekund.
      Skönt att höra att jag inte e ensam -tack!!

      Tack snälla för peppet. Behövde det. Är fortfarande arg. Ny skrev hon att hon var irriterad för att folk var så negativa mot gravida som längtar efter sina barn.
      Ja folk kanske säger sanningen när den gravida är rätt naiv..

      Nåja - TACK!!
      Kram

      Radera
  3. Känner precis som dig. Ibland känns det som jag vill ha ivf:en ogjord men det går över. Lilltjejen kan jag inte vara utan nu men jobbigt och frustrerande är det allt. När det är jobbigast tänker jag att jag inte är skapt för att bli mamma. Kunde inte bli gravid utan Huddinges hjälp, inte föda vaginalt (placenta previae) och nu inte amma. Jag vet att jag inte tänker "rätt" men vissa dagar går tankarna "fel".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad lustigt att vi har så lika historier. Det att man ser att hon har ett stort sugbehov när man inte ammar samtidigt som hon inte riktigt förstår sig på hur nappen fungerar är riktigt jobbigt med.

      Just det att det känns som man gått emot naturen på ett sätt är något som dyker upp i mina tankar. Jag kan inte bli gravid utan hjälp, kan inte hålla en graviditet utan hjälp å jag kunde inte föda utan hjälp.
      Det e klart att tanken slagit en att man gått emot någon naturlag.
      Eller inner det att jag har ännu mindre rätt att få känna negativa känslor kring att vara mamma?
      Suck...

      Du är den perfekta mamman till ditt barn.
      Kram!!

      Radera
    2. Hej ! har aldrig kommenterat förr men följt din blogg ett tag...:) har själv gjort 7 ivf:er å på den 7 så blev vårat mirakel till som idag är snart 4 månader <3

      Hon har oxå haft problem med magen förstoppning pga ersättningen.Vi har prövat allt men idag funkar den bäst med nan pro 1 å hon bajsar varannan var 3 dag och verkar inte så besvärad av det. Nr jag ger henne nan tetra så blir hon fort förstoppdad igen så ett tips...försök att sluta me de och ta med dej termos och pulver ist :) Lycka till .../Sara

      Radera
    3. Hej Sara. Vad kul att höra lite om dig. Jag är alltid nyfiken på vilka det är som läser bloggen.
      Vilken lång resa ni fick göra med alla ivf försök. Jag tror, även om det var sjukt jobbigt medan man var uppe i ivf svängen, att det finns en mening till varför det ibland tar tid. Det är för att man just ska få den guldklimpen man fått. Nu gjorde jag bara 2sr försök innan jag blev gravid - men jag e glad att det första misslyckades. Det var ju inte Ellie, hon är så perfekt att jag inte jan tänka mig annat.

      Hm, det har jag inte tänkt på. Hon får alltid tetra ersättning på nätterna å när vi e ute. Det e ju bara ren lathet.. Måste testa att köra utan tetra då, tack för tipset!!
      Om det tar så pass lång tid mellan bajsningarna - menar du att hon inte har ont? Det e hu helt fantastisk!!
      Laktulosen funkar faktiskt å Ellie bajsade 2ggr igår, men man vill ju helst slippa att ge henne det.
      Igen - tack för tipset :)

      Kram

      Radera