Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Pregnancy tickers

måndag 4 juni 2012

Klappar på magen gör livmodern sur

Visste ni att man inte "ska" klappa på magen? Man ska egentligen låta den vara helt å hållet. Det är ju lite lättare sagt än gjort ;).

Anledningen till att man ska låta magen vara är för att man framkallar sammandragningar annars.
Barnmorskorna på sjukhuset sa strängt till mig (efter jag klappat å tryckt på magen en hel natt med oro) att det är så de gör vid en förlossning när värkarna avstannat lite.
Man liksom retar livmodern.

Jag som tycker det är mysigt att ligga och killa mig på magen får alltså sluta med det.

Kram

3 kommentarer:

  1. Ojdå :-o
    Det gör ju jag nästan varje dag! :-S
    Blir svårt att sluta helt, men får väl försöka undvika det så mycket det går då.
    Men att hålla handen där och känna på buffar/sparkar måste väl ändå vara ok? Får hålla mig till det nu då :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har oxå gjort det väldigt ofta. De sa att de flesta gravida gör så, och det kan jag tänka mig.
      Läste att du fått en del sammandragningar...försök att sluta så mycket det går tills det lugnat ner sig.

      Man får ha handen på magen. Men inte trycka på den. Jag brukade trycka på magen för att se om jag fick något svar på trycket. Det var alltså oxå helt förbjudet.
      Suck.
      Kram

      Radera
    2. Ja men precis, man trycker lite och väntar på en respons! Inte från livmodern dock utan från bebisen. Vi får väl nöja oss med att bli sparkade på handen när våra bebisar känner för det då :-)
      Kram

      Radera