Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Pregnancy tickers

lördag 21 januari 2012

Den falska myten om FET

Hur stor chans är det att man lyckas med en FET? Jag har googlat oändligt för att få svar på detta.
Innan vi åkte till kliniken kände jag mig rätt så nedslagen. Jag hade läst att det var som mest 25% chans att lyckas - och då skulle man ha riktigt bra förutsättningar.

Jag kände faktiskt att det skulle bli så att vi får köra de här frysförsöken i rad så att vi kan få göra ett färskförsök igen (måste använda upp alla eskimåer innan nästa färskförsök).
Var så himla uppgiven. Men hoppet försvann aldrig. Vi kunde likaväl bli en av de 25 av hundra..

Så när vi kom till kliniken berättar läkaren att många patienter läser gammal information på nätet allt som oftast. Så frågade han om vi visste hur stor chansen var att man skulle lyckas på ett frysförsök. Jag svarade 25%.
Han log lite och sa att det var lika stor chans att lyckas på ett frysförsök som om det vore ett färskförsök!! Han var väldigt tydlig om detta och gick in mer på detaljnivå.
Vi vart överlyckliga. Han berättade att tekniken inom frysmetoden hade utvecklats så mycket att man inte skadade embryona lika mycket som tidigare. Sen så har klinikerna blivit bättre på att välja ut de embryon som har störst chans att klara en tining och en återinsättning.

Så på detta försök har vi alltså 30-40% chans att lyckas. Han avslutade med att säga att han absolut inte ville ge oss ett falskt hopp. Och om detta inte stämde så hade han inte sagt det. Tror att han sa det sista efter jag sagt nåt om att då kunde man väga börja hoppas igen.

Så ni alla andra därute som inte lyckats på första försöket - vi har lika stor chans att lyckas på alla eskimåer (som ser fina ut såklart). Härliga nyheter va!!

Tycker förövrigt att det är svårt att hitta information om frysåterförningar. Det är synd. Det kan väl omöjligt bara vara jag som har gått igenom detta i år?? All information jag hittar är gammal. Som sagt - Synd!

1 kommentar:

  1. Jag håller tummarna att ni kommer att plussa denna gång <3
    Jag hoppas att vi får göra vårat FET i slutet av nästa vecka :)
    Kram Lilla Egget

    SvaraRadera