Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Pregnancy tickers

fredag 28 december 2012

Dinglisar över ansiktet

En i min mammagrupp sa att man kunde ha dinglisar över ansiktet då de var utformade så de andades.

Är det någon som vet om detta stämmer?

Ellie verkar ha ett enormt snuttbehov kust nu. Barbapappa har fungerat på nätterna. Men han e lite otymplig så innan hon hittar honom jagar hon upp sig å blir ledsen.

Så igår testade jag att sätta en dinglis framför henne. Då vart hon jättenöjd. Men drog upp den över näsan.

Hittar inget på internet om att dinglisar skulle andas. Så jag vet inte om jag vågar lita på det.
Självklart drog jag bort snutten från hennes ansikte när hon somnar. Men hon höll den i ett järngrepp. Så nu när vi vaknade hade hon dragit upp den igen.

Är detta något som ni vet nåt om?

7 kommentarer:

  1. Ingen aning, men Emil drar ofta sin dinglissnuttefilt över ansiktet. I början ville jag flytta den, men nu låter jag honom somna, sen flyttar jag den så näsan och munnen är fria.
    Fast på natten får han bara ha napp. Har inte vågat ge honom snuttefilten då av just den anledningen. Är nyfiken på om du får svar på om de kan andas genom dinglisen. I så fall kan man ju sluta oroa sig :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ellie tar ju inte direkt napp. Så det vore skönt om en snuttefilt skulle funka.
      Hittar verkligen inte något vettigt på nätet. Ska fråga mamman som sa det.
      Sen kanske man skulle kunna maila teddykompaniet. E väl lika bra att kolla med källan direkt.
      Jag håller dig uppdaterad!!
      Kram

      Radera
    2. Man blir ju lite nojig och vill inte de ska ha nåt som täcker ansiktet. Har varit glad åt att E ligger relativt still i spjälsängen och inte drar upp täcket över huvudet. Nu läste jag precis att man ska lägga bebisen långt NER i spjälsängen, men fötterna mot gaveln så att de inte glider ner under täcket :-/ Vi gör helt tvärtom... lägger honom längst upp i sängen. Så nu funderar jag på om jag ska ändra på det som funkat hittills i 4 månader eller inte...
      Mycket är det man ska tänka på!!
      Ja, säg till om du får något besked om dinglisarna.
      Dum fråga men...har du testat olika nappsorter?
      Emil gillar Avents nappar, men jag köpte någon annan sort också (där själva gumminappen var lite platt på ena sidan) som han aldrig gillat ALLS. Den åker ut omedelbart.
      Kanske kan prova nån napp för större barn?

      Om inte dinglisar är säkra, kanske du kan testa att klippa till en bit bomullstyg (det borde ju andas i alla fall!), fålla kanterna och sen ha den mot dig några timmar så kanske hon gillar den som sällskap (eftersom den luktar som du) på natten om inte napp funkar?
      Jag gjorde så med vår dinglissnutte. Satt med den på magen i tv-soffan och sambon fick "gosa" med dinglismjukisdjuret så den luktade pappa. Emil gillar båda dem nu :-)

      Kram

      Radera
    3. Jagvhar oxå läst att de ska ligga med fötterna långt ner i sängen. Det har faktiskt hänt att Ellie har hamnat med huvudet på gränsen till under täcket. Men hon brukar sägs till då. Sen så sover hon i samma rum. Jag vaknar när hon bökar så mycket. Så jag brukar bara lyfta upp henne. Ni kanske har en Babyvakt där du hör Emil? Då borde samma grej väl funka för er? Ja, det finns verkligen någonting som sägs om ALLT!!

      Gällande napparna så har vi testat två sorter bara. Mam å de Brown. Dr Brown är smalare å pekar lite upp. De funkar bäst av de två. Men jag tror att det är samma fel hon gör som med amningen. Hon petar liksom ut tungan hela tiden. När man matar henne med nappflaska är det ju en tyngd mot munnen hela tiden som håller kvar sugreflexen.
      Blev lite sugen på att testa en till nappsort. Men funderar på om det e dumt. Hon klarar sig ju utan napp mestadels. Det är bara en lite större utmaningar oss.

      Kollade med mamman som sagt det om dinglisarna. Hennes kompis hade barn som har haft som Emil, snuttisen över heeeela ansiktet från nyfödd till nu (2år). Jag tror att mamman till det här barnet hade kollat upp det på nåt sätt. Jag känner mej lite säkrare. Ellie sover inte med snutten över ansiktet utan hon ligger å kramar den (slickar på den). Det känns faktiskt bättre att hon gör det på den än nallen som hon hade förut. Kommer fortfarande se till att det finns utrymme mellan henne å snutten när jag e vaken. Men jag kommer nog inte ligga nervös om nätterna. Hon har visat de senaste dagarna att den ligger snällt bredvid mestadels.
      Kram

      Radera
  2. Min dotter är också knepig med napp. De enda hon vill ta är Nuk Genious, kanske kan vara lönt att testa för er också?
    http://www.nuk.se/products/soothers/index.html#path=/products/soothers&m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset. Kilade in på sidan å vet du vad!! Den ser identisk ut som dr Brown. Kul!! Dr Brown e ju lite långa för henne då hon får kväljningar. Så tänkte nog köpa hem en sån här å se om de funkar bättre!! Vart köper du dina nappar?
      Tack igen för både kommentaren å tipset!!
      Kram

      Radera
  3. Ja precis, de är korta i sugdelen. Hon hulkade också av andra sorter när hon var mindre.
    Vi har köpt dem i olika barnaffärer för tyvärr verkar inte stormarknader ha dem. De är förhållandevis dyra men nu när hon börjar närma sig året börjar andra nappar gå bra, men när hon är riktigt ledsen är det fortfarande bara den som funkar!
    Lycka till! /VTN

    SvaraRadera