Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Pregnancy tickers

tisdag 20 mars 2012

Vecka 13 (12+0)

Idag börjar trimester 2. Jag känner mig piggare. Mycket piggare. Jag är fortfarande trött å hjärnan stänger av ibland, men jag känner mig levande. Hurra!
Jag mår inte heller lika illa. Illamående är precis som tröttheten kvar...men har reducerats kraftigt.

Okej, ska jag vara ärlig så höll jag på dö av illamående igår kväll och idag. Men annars så har det varit bra.

Något mer som är spännande är att jag börjar få ont i ländryggen. Det gör inte ont varje dag utan bara lite då å då. Förhoppningsvis beror det på min dåliga hållning på jobbet. Jag sitter ju vid en dator konstant.

Idag är första dagen jag väljer att lägga upp veckoinformation. Denna kommer från familjeliv:

Fostret: Benvävnad skapas och revben kan ses på ultraljud. Fostret kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen. Lungorna är färdiga och fostret börjar röra på bröstkorgen som om det andades, men syret kommer genom blodet. Att fostret tränar att andas i vatten är bra för lungorna, från samma ögonblick barnet kommer ut och navelsträngen klipps av så måste andningen fungera perfekt. Vattnet trycks ut ur lungorna precis vid förlossningsögonblicket och från att vara vattenvarelse börjar barnet andas luft genom munnen och näsan. Hos flickorna finns nu miljoner ägganlag i de omogna äggstockarna och pojkarna börjar bilda manligt könshormon.

Kroppen: Nu börjar den andra delen av graviditeten och känslan av att vänta barn har ofta infunnit sig. Du känner dig lite lugnare, då största risken för missfall är över.
Det är rimligt att gå upp 300-400 gram/vecka. Nu brukar illamåendekänslorna och den värsta tröttheten avta. Vissa kan redan känna fosterrörelser, men det är ganska ovanligt. Det är svårt att skilja fosterrörelser från vanligt bubbel i magen. När man ligger stilla i sängen kan det vara lättare, känner man ett litet sprattel en bit nedanför naveln och det inte åtföljs av något kurrande ljud är det mycket troligt att det är just fostret som rör sig.
Tänk på att ta hand om dig själv och vila lite extra. Arbete och fysisk aktivitet är helt ok, men undvik stress.

Min kommentar Bebis: Tänk att det lilla embryot på 0,1mm redan har ett skelett. Och att h*n kan svälja och tränas på att andas. Det känns så himla fantastiskt. Jag är verkligen gravid. Men en bebis...
Min kommentar Kroppen: Jag har inte vägt mig på ett tag. Men när jag var hos barnmorskan hade jag gått upp lite mer än 1kg (vecka 10). Jag mår som sagt bättre och känner mig piggare. När det gäller fosterrörelser är jag osäker. Men jag tror att jag känt något. Mina gaser brukar inte kännas på det sättet. Men det skulle inte förvåna mig om det ändrats. Jag har känt att det "killar". Typ som en fjäril som vill komma ut och att den fladdrar med vingarna allt vad den orkar mot en. Så har jag känt. Men jag vågar inte lova att det är Liten som jag känt av. Coolt!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar