Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Pregnancy tickers

tisdag 20 mars 2012

Att gå ut med graviditeten

Herregud..

Min chef gav mig ju en ny tjänst + en högre lön med motiveringen att hon ville ha kvar mig på företaget.
Nu, snart, måste jag berätta för henne att jag är gravid. Och att jag var det när hon sa ovan till mig..
Det känns extremt laddat. Hooohohooohoo...

Jag vill berätta det tidigt för att det redan nu börjar bli en liten mage på mig. Minimal kanske. Men jag ser att vissa kollegor sneglar redan nu.
Och en av mina nyfikna kollegor tittade på min mobiltelefon när det surrade till med en push notifiering av en av mina gravid appar.
Lägligt nog stod det stort "Gravid app". Är helt säker på att hon såg detta. Och det är alltså en av mina teammedlemmar. Så det kommer inte dröja lång tid innan snacket går.

Om exakt en vecka är det KUB test. Då är det läge att berätta tycker jag. Nästa onsdag alltså...som tidigast.

Jag lyckades förresten undvika en affärsresa vilken innebär flyg. Jag vill inte skrämma upp någon. Men något som barnmorskorna och gravidtidningar inte berättar är att man utsätts strålning när man flyger. Vid längre flygresor är det såpass mycket som vid en röntgen. Jag vill inte utsätta mig för detta i början av graviditeten (eller alls).
Jag ringde min barnmorska och frågade att det stämde att det innebär strålning med flyg. Och hon svarade att det var därför man väljer att marksätta flygpersonal när de är gravida. Sen sa hon att en enstaka flygning inte bör vara några problem.
Om jag behöver resa i tjänsten så tar jag tåget =)

Obs: jag skriver inte detta för att vara någon viktigpetter, och jag tror fullständigt på att man ska göra så som känns bäst för en själv. Jag är rätt nojig av mig. Så jag är glad att jag fått denna info innan en resa bokades =)

Kram

3 kommentarer:

  1. Jag ska flyga en kortare resa om 2 veckor. Är också lite nojig men det borde väl inte vara några problem. Värre är det väl då om man mår dåligt och kräks hela tiden. ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi ska ju till USA snart och då kan jag vara gravid, men jag har läst och hört att det är främst vid start och landning som strålningen är "farlig" .. och anledningen till att VISSA flygbolag ger sin personal marktjänst är att de är med om så många starter och landningar. själva tiden i luften ska vara sak samma! Men jag förstår din noja helt och hållet, inte så jag menar :)

    Jag utgår bara från mig själv, där jag förra gången gjorde ALLT rätt och ändå fick missfall. Så nu kör jag stenhårt på att göra allt som känns bra :P

    Vad det gäller chefen så är det bara för henne att gilla läget ;) Hon får spara på den nya tjänsten tills du kommer tillbaka =)

    KRAM!

    SvaraRadera
  3. Ja, det är klurigt det där. Först tänkte jag inte säga någonting, men så hade vi lönesamtal och jag kände att jag borde verkligen säga som det är (trots risken att få mindre löneökning) så att de kan planera in om de ska anställa en vikarie eftersom vi har hiskligt mycket att göra. Kändes bra efteråt att ha varit helt ärlig mot cheferna och fast de (båda) är karlar är de väldigt positiva måste jag säga :-) Trodde de skulle bli lite småsura, men de blev bara glada!! Hoppas din chef också tar det så!!
    Kram

    SvaraRadera