Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Pregnancy tickers

onsdag 4 april 2012

Vecka 15 (14+0)

Fostret: Fostret växer snabbt och väger knappt 100 gram. Den här veckan blir det ungefär 14 centimeter långt, mätt från topp till tå. Nu kan fostret få in tummen i munnen, men fortfarande inte styra sina rörelser eftersom nervsystemet ännu är så pass outvecklat. Läpparna börjar få en fylligare form eftersom fett håller på att lagras in. Huden är i det här stadiet genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone-apparat. Fostrets hud är tunt och täcks av ett tunt skikt hår som kallas lanugo-hår.

Kroppen: Det börjar synas mer att det är något på gång och många måste köpa större kläder. Vissa som har fött barn tidigare tycker sig känna redan nu att barnet rör sig, men det är fortfarande ganska ovanligt.Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten. Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod.

Min kommentar Bebis: Tänk att vår Liten i slutet av denna vecka kommer att väga lika mycket som en chokladkaka. Och att h*n är en halv linjal lång (nästan). Jag och J är helt tagna av att vår Lilla bara var 0,1 millimeter för 14 veckor sen (och dessutom fryst).
Mysigt att läpparna får en fylligare form.

Min kommentar Kroppen: Som jag skrev i förra inlägget är jag sjuk. Så min kommentar gällande kroppen kan vara något missvisande. Täppt är jag - men inte av anledningen ovan. Näsblod trodde jag att jag blödde häromdagen när jag gick till jobbet. Det smakade blod i munnen, men det visade sig att inte vara något.
Nu när jag sitter med benen i kors så känner jag att det gör lite ont i bäckenet. Coolt. Hoppas att det inte är mer än normalt. Jag vill verkligen inte få foglossning.
Om jag snarkar eller inte vet jag inte. Får se om J nämner nåt inom den närmsta framtiden.

Informationen är hämtad från 1177.se och familjeliv.se

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar