Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Pregnancy tickers

måndag 15 oktober 2012

Täppt i näsan

I ett par dagar har liten varit lite smått täppt i näsan. Hon kan andas men man hör att hon e snorig.
Vi har inte haft koksalt hemma förrns idag. Å eftersom hon sov så fint på kvällen valde vi att låta henne sova.

Nu slår det mig att detta måste vara anledningen till att hon sovit så dåligt de senaste dagarna. Jag har trott att hon har haft ont i magen (vilket inte kan uteslutas helt) men nu tror jag mer att hon tyckt det varit jobbigt att ligga ner.
När jag haft henne i famnen har hon somnat när hon haft en upprätt position.
Stackars tjejen. Vad seg jag var på att göra kopplingen. Skyller på att jag fått sova alldeles för lite de senaste dagarna.
Hjärnan funkar inte riktigt som vanligt då.
Nu ligger korven och pendlar mellan sömn och lite halvvakenhet. Är nog på grund av detta med.
Det som e lite irriterande är att när hon somnar så låter det som täpptheten släpper lite. Det är bara det att hon måste nå djupsömnen först.
Tror inte att koksalt + näsfrida kommer vara så jättepoppis nu såhär mitt i natten. Svårt!!


Hon är så otroligt söt.

4 kommentarer:

  1. Oj vad segt men testa koksaltlösningen och Fridan, tjejen vet nog inte skillnad på natt och dag. Gillar du Fridan, är det något man ska ha? Här har jag legat vaken i två timmar fast min tjej sovit fint bredvid. Irriterande att missa en sovmöjlihhet :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nä hon känner nog inte skillnad på natt å dag. Det var nog bara jag som hoppades på lite mer sömn. Provade näsfridan dagen efter. OJ vad opoppis den var. Tyckte den var lite svår då "hålet" var större än hennes näsborrar.
      Det är nog en grej jag måste lära mig.

      Visst e det konstigt att man håller sig vaken när de sover på dagen. Jag har väldigt lätt för att vilja titta på henne. Jsg får nog sova rätt okej mot vad andra fär, så jag ska inte klaga. Men det här med att inte fä sova fler timmar i sträck sätter sina spår. Har sämre minne å balansen börjar bli sämre. Hur gammal är din tjej?
      Kram
      Hur gammal är din tjej?

      Radera
  2. Hej,
    Min tjej är nio veckor. Förra veckan slutade jag amma, för mycket problem och för lite mjölk. Nu är mitt problem att det finns inte längre nått sätt att lunga och söva henne. Napp gillas bara i undantag. Matar henne med massor av ersättning för att få henne lugn, blivit jättestor bara på en vecka. Hon får 90 ml 6 till 7 gånger per dygn, hon väger ganska exakt 4 kg. Hur mycket äter din tjej?

    Hoppas lilltjejen klarar sig från förkylning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är hon ca en månad äldre än Ellie. Mysigt!
      Den där amningen. Att det skulle vara så svårt. Om E inte hade blivit så hård i magen av ersättningen hade jag gett upp. Pumpar som en tok, men det känns som inget händer. Det var tydligen inte någon ide att försöka igång rätt teknik om jag inte får ut mer mjölk. Stressande.

      Härligt det hade varit om se tog nappen va. E har oxå svårt för napp. Så trist.
      Dr browns nappar funkar bäst. Hon har i stort sett alltid napp i vagnen - där passar den.

      Så liten din tjej lät. Ellie vägde 4,3kg förra veckan. Hon äter ca 100-135ml 5-7ggr om dagen.
      Så hon äter som en häst. Man vill inte att hon ska bli en köttbulle samtidigt som man inte vill neka henne mat.
      Jag hat bestämt mig för att hon ska få äta så hon blir nöjd. Går det för långt får vi hitta en lösning sen.
      Tycker att det finns alldeles för få riktlinjer gällande ersättning. Man vet inte alls hur mycket man kan ge och om det finns något man kan göra när de inte blir nöjda.
      Min bvc sköterska säger bara "hon behöver nog äta så mycket".

      Det jag vill få sagt är att du inte ska oroa sig för mängden. Tycker det låter som att sin tjej äter normalmycket.
      Hon kommer nog gå upp lite till en början. Sen så stabiliserar det sig nog :).


      Radera