Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Pregnancy tickers

söndag 23 september 2012

Liten har nog ont i magen

Sedan natten mot lördag har liten varit lite gnällig och stånkig. Hon har även haft infall där hon skrikigt till hysteriskt.
I övrigt är vårt barn väldigt oskrikig så när hon tjuter till så knäcks hjärtat på en. Så när man ser hur hon försöker bajsa eller fisa utan att lyckas mår man så dåligt. Skulle så gärna hjälpa henne.

Jag har flera teorier till varför det är såhär. Den mest logiska är att vi numera ger henne mat var 3e timme samt att vi ger henne mer mat än tidigare.
Hon går upp dåligt i vikt. Amningen kom som sagt inte igång riktigt. Så på sjukhuset fick hon ersättning som komplement.
eftersom att hon inte gått upp som planerat på BB så skulle vi fortsätta att ge henne ersättning tills amningen kommit igång ordentligt.
Samtidigt lovade vi att kontakta bvc snarast möjligt.

När bvc var här visade det sig att hon gått ner ytterligare 100gr sedan hon kommit hem. Amningen hade kommit igång (trodde vi) och vi hade dragit ner på ersättningen rätt rejält.
Bvc var hemma hos oss i onsdags och vi fick en återbesökstid på torsdagen.
Mellan onsdagen och torsdagen skulle vi mata henne var 3e timme. Först skulle jag försöka att amma - vilket inte alltid är lätt då hon somnar inom någon minut. För att sedan fylla på med ersättning.
På torsdagen hade hon gått upp 5gr, vilket inte var tillräckligt, så därför skulle vi då fortsätta med samma koncept under helgen. Så har vi ett återbesök imorrn med.
Vi vart lite oroliga och bestämde oss för att mata henne var 3e timme eller oftare om hon visade något som helst matbehov. Ibland har det blivit var 2 timme. 
Jag har pumpat lite mjölk och försökt amma henne men vi har mest gett henne ersättning.
Något säger mig att ersättningen inte är lika snäll mot magen. Men jag vet inte..
Hur som haver så hoppas jag att det visar sig att hon gått upp i normal takt imorgon.
Om det inte gör det så vet jag inte vad vi mer kan göra.

Att hon är oskrikig och trött grundar sig troligtvis i att hon inte fått i sig tillräckligt mycket näring. Hon har alltså varit slö för att hon ätit för lite. 
Jag tycker att hon har fler och längre vakna perioder per dag, men kan inbilla mig.
Jag önskar bara så att jag kunde göra något när hon får ont..



11 kommentarer:

  1. Hej, samma sak hände mig och min lilla tjej. Hon är sex veckor nu och vi kör både amning och ersättning fortfarande. Idag lämnade vi tillbaka pumpen, skön känsla! Jag tycker det är och har varit jobbigt så lycka till och hang in there ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tjej hade också kort tungan som klipptes i måndags. Vet inte riktigt om det gett någon effekt. Kanske måste vänta och se lite till.

      Radera
    2. Vi fick också rådet att använda ammningsnapp i början, då blev bröstvårtan längre. Den gick att ta bort efter ett par veckor.

      Radera
    3. Lisen: härligt att höra att du fick lämna tillbaka pumpen. Måste ha känts extremt skönt. Tack för peppet, det värmer verkligen.

      Sara: det är lustigt hur olika alla tycker om amningsnappar (barnmorskor). Det finns ingen gråzon. Tack för peppet.

      Kram på er

      Radera
  2. Hur gammal ar hon nu? Min dotter tog tre veckor pa sig att komma upp till sin fodelsevikt och jag gav aldrig nan ersattning, nu vager hon nastan dubbelt sa mycket (11 veckor). Det ar synd att vardpersonal rekommenderar att barn far ersattning eftersom det ofta ar valdigt normalt att det tar tid. Om mamman dessutom fick dropp under forlossningen sa vager bebisen ofta lite mer nar den fods och darfor verkar det som den gar ner mer.
    Och ja, ersattning ger ofta magproblem eftersom deras magar inte ar gjorda for det. Testa lite massage o se om det hjalper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon var 10 dagar när jag skrev detta. Jag hade ingen aning om det där med droppet.
      Du födde inte i Sverige va? Var det därför du inte började med ersättning?
      Jag låg ju på en medicinsk bb. Det kändes som att väldigt många tillmakade sina bebisar med ersättning då mikron i korridoren gick varm konstant.
      Kram

      Radera
    2. Nej, fodde i england och har ar det jattemanga som aldrig ammar alls, nastan alla ger ersattning! De forsokte nar jag var dar, men nej tack! Och om bebisar har medicinska problem ar det ju annu viktigare att de far brostmjolk. Jaja, jag hoppas hon ar battre i magen nu iallafall. :)

      Radera
  3. Be dom kolla om tungbandet är kort på din lilla. Så var det på min yngre pojke och fastän han ammade i timmar så fick han inte i sig mat, fast det fanns mängder. Man klippte tungbandet, det var snabbt och okomplicerat, och efter det så gick det alla tiders!

    SvaraRadera
  4. Min lilla hade ocksa for kort tungband - klippt det med!

    SvaraRadera
  5. Ska kolla med dem om tungbandet. Växer blir det för dem när det läker? Kommer de aldrig att ha ett tungband?
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det har kvar lika mycket som vanliga bebisar har. De som har för kort har liksom ett som går ända ut mot tungspetsen. Läkaren som klippte min tjej sa att det troligen inte kommer komma tillbaka ;-)

    SvaraRadera