Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Pregnancy tickers

tisdag 14 augusti 2012

Bebis är fixerad

Idag var vi på profylax kurs. Det gick okej. Var tvungen att gå ut å ta luft för att jag var nära på att svimma.
Måste jag säga att jag tycker att förlossningen känns läskig? ;)

När kursen var slut frågade jag en av barnmorskorna om vi kunde få höra på hjärtljuden. Tycker att rörelsemönstret e helt annorlunda å känner mig lite orolig.
Självklart fick vi lyssna på hjärtat - som slog jättefint.

Jag frågade om det kunde vara så att rörelsemönstret ändrats för att hon flyttat ner igen.
Ibland när jag sitter så känns det som att jag sitter på hennes huvud. Å när jag böjer mig/särar på benen känns det som att hon vill rymma.

Då valde barnmorskan att känna på magen för att se hur hon låg. Tydligen kunde man känna ett nytt rörelsemönster när barnen fixerat sig. Men det skulle man inte göra förrns i slutet av graviditeten.

Det visade sig att vår lilla tjej nu är fixerad. Barnmorskan såg lite ställd ut.
Hon försökte rucka på bebisen, vilket gjorde rätt ont. Det verkade inte riktigt gå.

Imorrn har vi ännu ett ultraljud. Ett tillväxtultraljud. Barnmorskan sa att vi skulle kolla hur bebisen låg då.
Känns lite läskigt att hon fixerat sig redan nu. Det behöver ju inte betyda något alls.

Vart bara så förvånad - samtidigt som det var rätt logiskt med tanke på tryckkänslan jag har nedåt.
Hur mycket ska det trycka på nedåt ?
Det sista jag vill är att cerclaget ska slitas sönder. Om man för värkar känner man ju det å hinner in.
Men om barnet redan ligger långt ner så kanske värkarna gör större skada på cerclaget.

Ska inte ta ut något alls i förskott utan se vad de säger på ultraljudet imorrn.
Eventuellt även bolla med min barnmorska på torsdag när vi har tid hos henne.

3 kommentarer:

  1. Skönt att höra att det inte bara jag som blir svimfärdig ;-) Toksvettades och var alldeles snurrig när vi var på studiebesöket på förlossningen. Detta trots att vi fick sitta och jag lutade huvudet mot väggen...
    Sjukhus har aldrig varit min grej! :-)
    Är det inte bra att hon fixerat sig? Inte bra om hon pressar neråt kanske, men hon har ju fattat åt vilket håll utgången är iallafall ;-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej du är inte ensam =). Får se hur det går för mig på sjukhusets genomgång. Kan nog bli en favorit i repris.
      Hon har legat med huvudet ner större delen av tiden. Och det är jätteskönt! Skulle inte vilja behöva gå igenom samma sak som du fick. Men nu ligger hon så långt ner att jag inte kan sitta normalt vissa stunder.
      Fast..jag ska inte klaga. Hon kan få ligga så långt ner om hon vill =)
      Kram

      Radera
  2. Oj, ja sitta ner vill man ju kunna!! :-D
    Kram

    SvaraRadera